Article

Journalism

Media capture with Chinese © The Author(s) 2017
° o ° Reprints and permissions:
CharaCteI’IStIC52 Changlng sagepub.co.uk/]zurnaIsPeerissions.nav

DOI: 10.1177/1464884917724632

patterns in Hong Kong’s journals.sagepub.com/home/jou
news media system ®SAGE

Nicholas Frisch
Yale University, USA

Valerie Belair-Gagnon
University of Minnesota, USA

Colin Agur

University of Minnesota, USA

Abstract

In the Special Administrative Region of Hong Kong, a former British territory in
southern China returned to the People’s Republic as a semi-autonomous enclave in
1997, media capture has distinct characteristics. On one hand, Hong Kong offers a case
of media capture in an uncensored media sector and open market economy similar to
those of Western industrialized democracies. Yet Hong Kong’s comparatively small
size, close proximity, and broad economic exposure to the authoritarian markets and
politics of neighboring Mainland China, which practices strict censorship, place unique
pressures on Hong Kong’s nominally free press. Building on the literature on media
and politics in Hong Kong post-handover and drawing on interviews with journalists
in Hong Kong, this article examines the dynamics of media capture in Hong Kong. It
highlights how corporate-owned legacy media outlets are increasingly deferential to the
Beijing government’s news agenda, while social media is fostering alternative spaces for
more skeptical and aggressive voices. This article develops a scholarly vocabulary to
describe media capture from the perspective of local journalists and from the academic
literature on media and power in Hong Kong and China since 1997.

Corresponding author:

Valerie Belair-Gagnon, Hubbard School of Journalism & Mass Communication, University of Minnesota,
Murphy Hall 329, 206 Church St SE, Minneapolis, MN 55455, USA.

Email: vbg@umn.edu


https://uk.sagepub.com/en-gb/journals-permissions
https://journals.sagepub.com/home/jou
mailto:vbg@umn.edu

2 Journalism 00(0)

Keywords
China, digital media, Hong Kong, journalism, media capture, media production, social
media

Introduction

Until 1997, Hong Kong was a British territory; that year, a handover negotiated between
London and Beijing returned the enclave’s sovereignty to the People’s Republic of China
(PRC) under the ‘one country, two systems’ constitutional principle formulated by
China’s paramount leader Deng Xiaoping.

The ‘one country, two systems’ agreement committed the Beijing Central government
to preserving Hong Kong’s economic system, British-style independent judiciary, free
press, and professional civil service, while Beijing took responsibility for external
defense and foreign affairs. The agreement sought to preserve civic and economic free-
doms inherited from the British. Since the handover, Hong Kong’s media system has
experienced changes in its ownership structures, editorial freedom, and underlying eco-
nomic and political conditions (Cheung, 2003; Fung, 2007; Pen America Center, 2015).
Global media watchdogs have found a de facto decline in Hong Kong’s press freedoms,
despite the de jure protections afforded by the ‘one country, two systems’ agreement.
These shifts suggest a type of media capture that is particular to Hong Kong’s relation-
ship with Mainland China. Existing literature, and our findings, suggest that despite
Hong Kong’s autonomy and lack of a de jure censorship system (such as the media con-
trol apparatus in neighboring Mainland China), the two decades since the handover have
seen a steady increase of Mainland China’s economic and political influence over Hong
Kong’s civic life and a corresponding erosion of media independence.

Conceptualizing media capture in Hong Kong

By media capture, we refer to the exercise of Mainland Chinese political and business
influence over Hong Kong’s historically independent press through the re-negotiation of
power and media, via media practices and norms that mirror Mainland China’s authori-
tarian media practices. Hong Kong’s example illustrates how news media can be quietly
and unofficially captured via a convergence of interests between business and govern-
ment. As Sparks (2010) argued, the links between the media and political systems are not
the sole means of comparing media systems. Similarly, this article calls for ‘a much
broader approach to the societies under consideration and then for a more conflict-
centered view both of those societies and of their mass media’ (Sparks, 2010: 554).
Media capture can involve overt government coercion within a state’s sovereign bor-
ders (Herman and Chomsky, 1988; Shirk, 2010), indirect control through influencing
ownership (Hanson and Yosifon, 2003), or softer pressures influencing reporting agen-
das and practices. In Hong Kong, owners of broadcast and print legacy media outlets
often own assets in Hong Kong and the much larger market of Mainland China, which
make them vulnerable to Communist Party pressures. This economic reality increases
media owners’ incentives to exercise editorial control over their media platforms. As



Frisch et al. 3

legacy media outlets increasingly defer to Beijing’s preferred news agenda, online media
and citizen journalism have become more aggressive and skeptical (Pen America Center,
2015). Because of the relatively smaller number of major broadcasting outlets and the
simplicity of their ownership structure, these are not the focus of our article. We look at
the more liquid and granular market of print periodicals (and associated web content),
whose fractured systems of ownership and control clearly capture and illustrate the
media capture phenomenon.

The Chinese Communist Party does not see overt control over domestic media in
Mainland China and less explicit coercive measures to shape news narratives in uncen-
sored markets like Hong Kong’s, as matters of ‘capture’. Rather, these are part of an
effort to promote the Party’s preferred narrative of developments in Chinese economy
and society and limit rumors and provocations. In Beijing’s eyes, Hong Kong media
outlets may indeed already be ‘captured’ — by the values and viewpoints of Western cor-
porate and political interests — and in need of liberation, a process of influence most
easily exerted on corporate legacy media owners with wide financial exposure to main-
land Chinese markets.

By contrast, social media platforms and ‘new’ media sites in Hong Kong exist pre-
dominantly on platforms and sites owned by Western corporations (e.g. Facebook or
Google) with a presence in Hong Kong. These sites and platforms have little market
exposure to Mainland China because they are blocked by the ‘Great Firewall’, the
Mainland Internet censorship system which is not applied to Hong Kong (Lin, 2016).
These new media outlets are in many respects the least captured parts of Hong Kong’s
media system, a result of Hong Kong’s connectivity to the outside world, China’s deci-
sion to block major Western platforms on the mainland, and the capture of Hong Kong’s
legacy media. Today, even as its legacy media are being drawn more closely into the
orbit of Mainland China, Hong Kong has developed a robust, largely uncaptured set of
alternative media.

To examine this interplay, this article uses the concept of ‘capturing the uncaptured’
to study changes in Hong Kong’s media system since 1997. Among Hong Kong local
journalists, there is an increasing sense that legacy media is corporately and editorially
captured. Yet even as its legacy media are being drawn more closely into the orbit of
Mainland China, Hong Kong has robust, uncaptured alternative media. For a free press
in Hong Kong, the emerging sites of contention are digital media outlets that still enjoy
independent ownership and editorial policy and have yet to face the same economic pres-
sures as legacy media. By focusing on mainland efforts to ‘capture the uncaptured’, we
highlight the distinct features of digital media in Hong Kong, as well as the growing
economic, political, and cultural influence of Mainland China in Hong Kong.

Studying media capture in Hong Kong since 1997 is important for several reasons. In
the nearly two decades since the handover, Hong Kong’s media industry has experienced
a subtle but steady increase in Mainland China’s economic and political influence.
China’s levers of influence over Hong Kong’s mass media are partially a result of inten-
tional ‘opinion guidance’ [E&if5 5] policy from Beijing, a broader public relations
policy aimed at influencing media narratives beyond Mainland China. But Hong Kong’s
media capture phenomenon is also driven by the territory’s broad economic exposure to
Mainland China and Hong Kong tycoons’ fear of offending Mainland authorities, whose



4 Journalism 00(0)

cooperation is essential to their business interests (Pen America, 2015). Several scholars
and media practitioners have argued that much of the last few decades’ erosion of media
independence, and the capture of media outlets, has occurred through anticipatory self-
censorship with little direct input from officials in Mainland China (Cheung, 2003; Fung,
2007; Pen America Center, 2015). To date, the academic literature! has addressed the
tensions between power and media in two distinct yet intertwined places, Mainland
China and Hong Kong (Cheung, 2003; Fung, 2007; Lee, 1998). There is a need for a
contemporary study that builds on academic literature on media in Hong Kong using in-
depth interviews with Hong Kong-based reporters.

This article has three parts. First, it discusses the context: the political and economic
changes that have led to media capture. Second, it elaborates on how media capture has
worked in practice, including editorial policies, ownership, and the blurring of the lines
between Hong Kong and Mainland China’s media. And third, it explores how new media
(e.g. digital first sites, social media, and mobile chat applications) have offered alterna-
tive spaces where tensions play out between the captured and the uncaptured in Hong
Kong’s news media.

Methodology

This article builds on the literature on media capture in Hong Kong and draws on 34
anonymized informal interviews with China and Hong Kong-based journalists and
researchers from mainstream local journalistic and academic institutions, working pri-
marily in Chinese and secondarily in English. Interviewees were reporters and editors and
came primarily from legacy media organizations that originated as print periodicals.

In-depth interviews allowed us to explore the tensions of ‘capturing the uncaptured’
news media in Hong Kong. Our questions used an inductive approach and probed jour-
nalists’ daily news processes, changes in institutional norms and practices since the
handover, and journalists’ perceptions of China’s role in Hong Kong media. After read-
ing transcripts, we coded interview segments that pertained to ‘editorial’ and ‘corporate’
media capture. In coding, two categories emerged: ‘capture of new media’ and ‘uncap-
tured media’. At the request of the respondents, interviews are anonymized.

Power and counter-power in Hong Kong’s media: A
literature review

The scholarly literature has identified ways that, since the handover, the Chinese govern-
ment has asserted increasing political control over Hong Kong’s news media (Cheung,
2003; Fung, 2007; Ma, 2007). In their study of interactions between media and Mainland
China power centers, Chan and Lee (2013) found that ‘structural factors such as the
policy of “one country, two systems” and the operation of a vibrant media market set
limits on the pace and extent to which journalistic paradigms shift’ (Chan and Lee, 2013:
140-146). They found that ‘energized public opinion” and a public ‘revision of political
parallelism’ are useful lenses for viewing Hong Kong’s media system.

Yet, since 2014, the rise of new media (especially Facebook and WhatsApp), paired
with increasing public angst about Chinese government influence over Hong Kong’s



Frisch et al. 5

media, has led to the emergence of alternative and segmented online media spaces.
According to Kwong (2015), during a recent protest movement against Beijing’s moves
to sharply delimit Hong Kong’s democratic development, ‘most mainstream media
organisations took an anti-movement stance and practiced self-censorship so as not to
offend the Chinese government’ (Kwong, 2015: 273). As a result, in 2014, many Hong
Kong people turned to digital media to criticize Hong Kong’s mainstream media and
support the Umbrella Movement, while older and more conservative Hong Kongers
turned to legacy media (particularly television). As Kwong (2015) argued, ‘overall,
online media have created an alternative political space attracting critically minded and
democratic-oriented Hong Kong citizens’.

Chan and Lee (2013) called for more empirical research to attend to explore the con-
tradictions in Hong Kong’s media politics as well as ‘identity and conceptualize recur-
rent patterns, emerging phenomena, strategies used by various actors and specific
mechanisms’ (Chan and Lee, 2013: xi) with determined outcomes. In order to understand
today’s media capture, the following section lays out the socio-political changes in Hong
Kong that led to today’s participatory online culture.

Hong Kong’s media system, 1945 to today

Prologue: A free press with colonial characteristics, 1940s—1970s

Hong Kong’s modern media history begins in 1945, when the colony was returned to
British control by surrendering Japanese forces. As a neutral zone in China’s civil war
between Chiang Kai-shek’s faltering Nationalist Party and Mao Zedong’s ascendant
Communist Party, Hong Kong received waves of refugees from Mainland China, includ-
ing intellectuals fleeing repression and business tycoons fearful of expropriation. With the
Communist victory over Mainland China in 1949, British Hong Kong became the media
industry hub of the Chinese-speaking world, as well as the main Western observation post
for developments in Communist China and the broader region. Hong Kong’s news media
landscape was a robust and mostly free market in commercial and civic-minded media in
both Chinese and English, as well as other Asian and European languages for diaspora
communities based in the colony (Cheng, 1997).

With a colonial government run by a professional British-style civil service and a
Governor appointed by London, Hong Kong enjoyed a high level of press freedom under
a common-law framework modeled on Britain’s (Bereuter, 1997). The British colonial
government’s laissez-faire policies generally tolerated Communist newspapers (e.g. Ta
Kung Pao KN, Wen Wei Po SCIE#Y), Kuomintang Nationalist newspapers (e.g. Hong
Kong Times & #EI$, Hong Kong United Daily W#&), highbrow moderate newspa-
pers (e.g. Ming Pao Daily News B, Hong Kong Economic Journal {£%§, South China
Morning Post FEFEF.#), entertainment tabloids (e.g. Next Magazine S T]), and a
large variety of other foreign and local print and broadcast news media (Ma, 2007).

After a period of flux in the 1950s—1960s, press barons such as Louis Cha and Shum
Choi-sang dominated the news media business in ways similar to Western press owners,
with several families and wealthy individuals exercising control over most of the major
Chinese and English media outlets. Through the end of the 1970s, Mainland China’s



6 Journalism 00(0)

socialist command economy and isolation from the capitalist world meant that Hong
Kong’s media business had little financial or reputational incentive to consider the wishes
of Mainland authorities or consumers. Beijing policy-makers and Communist Party cen-
sors blocked Mainland media market access, and Hong Kong’s capitalist tycoons had no
business interests on the Maoist Mainland.?

Disruptions: Economics and politics from the Mainland, 1 980s—1990s

Change to this political and economic status quo began in the early 1980s (Gupta, 1996;
Loh, 2010). After the death of Mao Zedong, Deng Xiaoping’s policy experiments in
market economics encouraged inbound investment from Hong Kong. In May 1980,
Shenzhen, a fishing village over the border from Hong Kong, was designated a Special
Economic Zone. Deng gave theoretical sanction to the mainland’s experiments with
capitalism under the euphemism °‘socialism with Chinese characteristics’, which
describes limited free-market mechanisms designed to foster growth, but under supervi-
sion of, and open to veto by, Communist Party leaders. Hong Kong’s businessmen
opened factories in Shenzhen, taking advantage of China’s cheap labor and kickstarting
a three-decade economic boom. The Communist Party invited Hong Kong businessmen
deemed ‘patriotic’, such as Louis Cha and business magnate Li Ka-shing, to Beijing to
meet high-ranking Communist Party leaders, including Deng. In doing so, Beijing
opened a channel of dialogue to discuss Hong Kongers’ growing business interests in
Mainland China and open the political question of Hong Kong’s future after the expira-
tion of London’s treaty lease in 1997.

In the 1980s, in political and economic negotiations, London’s politicians and Hong
Kong’s business ¢élites sought two objectives. The first was to preserve Hong Kong’s com-
mon-law system, independent judiciary, media freedom, anti-corruption mechanisms, and
financial and monetary regulatory framework, which were and remain systemically impor-
tant to global commerce (Chanjaroen, 2016; The World Bank, 2016). The second objective
was to preserve good relationships with Communist leaders in Beijing, whose approval
was essential for foreign and Hong Kong firms’ access to China’s billion-strong consumer
market and whose cooperation was helpful to the United Kingdom and allied powers (e.g.
the United States and Australia) on a variety of political and diplomatic priorities (Garver,
2016; Matthew et al., 2008). The ‘one country, two systems’ agreement meant that China
would retake sovereignty of Hong Kong in 1997, stationing symbolic People’s Liberation
Army garrisons in the territory, as well as preserving colonial-style civil service, police
force, independent judiciary, financial system, and common-law media freedoms. Hong
Kong’s system is encoded in the Basic Law, a mini-constitution that makes the territory
almost a de facto city state under Chinese sovereignty, with separate laws, courts, currency,
customs, immigration, and media regulation (Hualing, 2014).

Despite frictions over the interpretation of the Basic Law and the ‘one country, two
systems’ agreement, Hong Kong’s press business has remained free of the formal censor-
ship mechanisms that restrict media workers over the border in Mainland China. In the
Mainland, media outlets operate under state licenses that can be revoked at any time;
journalists can be given internal demerits or suspensions over coverage that displeases
senior officials; departments at all levels of government issue guidelines on how (or



Frisch et al. 7

whether) sensitive topics are to be covered, the kinds of language and framing that are
impermissible, and what types of investigations are off-limits (Weiss, 2013).

This complex de jure censorship bureaucracy has no formal jurisdiction in Hong
Kong. Yet there is a long history, predating the 1997 handover, of the PRC government
seeking to influence Hong Kong news media (Sciutto, 1996). And in the years since
the handover, the PRC government has increased its efforts to gain leverage over the
Hong Kong press, making active use of a system of rewards, punishments, and public
relations.

When China resumed sovereignty over Hong Kong, Beijing’s own practices and
expectations of the proper role of media in society differed starkly from Hong Kong’s
liberal model. This clash in media traditions has led to a series of informal re-negotiations
in media practices and norms in Hong Kong’s news media, undertaken through changes
in ownership and editorial practice without any de jure change to Hong Kong’s legal
framework. As a result, while the laws protecting Hong Kong media remain in place, a
new set of norms and practices has emerged, driven by the growing economic and politi-
cal leverage of the PRC over Hong Kong’s internal affairs (Cook, 2013).

The growth of a digital participatory culture in Hong Kong media, 2000s
to today

Post-handover, the growth of Internet penetration and proliferation of smartphones and
tablets have subjected Hong Kong’s legacy media to economic and structural pressures
similar to those faced by their Western counterparts (Interviews with journalist and col-
umnist, 2016). These include declines in print circulation and advertising revenues, and
a resulting need to produce the news under new financial constraints (Yeung, 2015;
Interview with columnist, 2016). In Hong Kong, online-only publications are often spe-
cialized (and thus adept at focusing on particular topics and targeting certain demograph-
ics), nimble, and able to operate with lower costs. Hong Kong has become home to a
flourishing ecosystem of digital first media, including StarExpress, InMediaHK (754
IT#EES), and D100. In recent years, these and other online publications have gained
popularity and respect as authoritative sources of news (Kwong, 2015; Lin, 2016).

Many of these digital-only outlets came to prominence during recent political turmoil in
Hong Kong, as younger media consumers felt that legacy media outlets lacked credibility due
to their eroding independence. In response, to bring a pro-government view into new media
spaces dominated by government-skeptical voices, Robert Chow, veteran pro-government
journalist and former editor-in-chief of The Standard (from 1985 to 1990), launched his own
news website, HFll (chowyung.com), initially with mobile chat applications (e.g. WeChat
and WhatsApp) and social media (e.g. Facebook). For younger audiences, social media and
online news offer inclusive horizontal communication. These economic and structural pres-
sures, combined with the relatively small size of Hong Kong’s economy, have made Hong
Kong’s legacy media more vulnerable to Beijing’s economic and political pressures (Chan
and Lee, 2013; interview with columnist, 2016).

In this context of economic change, the PRC government has expanded its repertoire of
inducements and disincentives to shape Hong Kong’s media discourse. The journalists we
interviewed in Hong Kong had a tendency to sound an alarm against mainland extensions


http://chowyung.com

8 Journalism 00(0)

of control. According to our interviewees, the local press has been systematically defanged
and its independence compromised. The most recent World Press Freedom Report, pub-
lished by Reporters Without Borders, ranks Hong Kong 70th in the world for freedom of
the press. That is 9 places lower than in 2014 and 36 places below Hong Kong’s ranking in
2010. One representative example of the decline in press freedom came when Ming Pao
fired a media executive ‘after he ran a front-page story focusing on well-known local politi-
cians and businessmen who had been named in the ‘Panama Papers’ investigation’
(Forsythe and Wong, 2016; Reporters without Borders, 2016).

The most recent report by Freedom House (2015) provides details on current chal-
lenges for journalists and news organizations in Hong Kong. That report assigns Hong
Kong a rating of Partly Free, with declines in freedom of expression, belief associational
and organizational rights. The report highlighted several growing problems: ‘The num-
ber of physical attacks on journalists increased during the year, major businesses with-
drew advertising from critical media outlets, and reporters acknowledged the growing
practice of self-censorship’ (Freedom House, 2015: 1). The exact methodology and rank-
ings of these and similar reports differ; in all of them, however, Hong Kong has seen a
precipitous decline since the handover in 1997. The following section explores how
media capture functions in Hong Kong with media ownership and editorial policy. It also
shows the tensions that exist in Hong Kong’s participatory digital culture, with ongoing
efforts by Mainland China to capture the uncaptured.

Media capture and the emergence of a participatory media
culture

This section discusses three ways that the concept of ‘capturing the uncaptured’ charac-
terizes the contemporary relationship between Mainland China and Hong Kong: owner-
ship, editorial policy, and the blurring of the line between Hong Kong and Mainland
Chinese media. This section shows that social media and the Internet have allowed for
the rise of a participatory culture, with low barriers to participation and strong support
for sharing (Jenkins, 2006), and that this development has created palpable tensions
among media organizations.

Ownership

One visible form of media capture is the ownership of major publications; this arises
before changes in editorial policies. In general, Hong Kong news media are banned or
heavily censored in China. This means that Hong Kong media firms are not directly
incentivized to self-censor for fear that their own media products (e.g. newspapers
and magazines) will be restricted from the Mainland market; that restriction is already
in place. Rather, many Hong Kong media outlets are owned by conglomerates with
major business interests in Mainland China, including fixed assets such as manufac-
turing plants or real estate developments, which require Communist Party assent to
remain in operation and profitable (Fung and Lee, 1994).> A Hong Kong-based col-
umnist corroborated,



Frisch et al. 9

Hong Kong media used to be owned by what we call ‘the old money’. Those are what we call
the ‘top tier families’. They owned the newspaper and then gradually as the boss of the family
get old, many of them are selling out, like in the case of Hong Kong Economic Journal.
Interesting enough, the Hong Kong media is in a very competitive environment. We have
3million daily [newspapers sales] every day and our population is only about 7million [...]
almost everyone should have one paper on hand. This is highly competitive and there are 17
daily newspapers, four radios, four TV stations. That explains all the bottom lines of the media
are terrible. (Interview with journalist, January 2016)

In some cases, major Hong Kong corporations that rose to prominence under British
administration owned news media outlets in Hong Kong prior to the 1980s economic
reforms in Mainland China. In Hong Kong’s Cold War climate, Beijing’s socialist system
and generally hostile attitude toward the West meant that, for many media outlets and
their owners, there was little financial or reputational downside in producing journalism
with negative portrayals of China’s policies and leadership. This incentive structure
changed when Mainland China’s markets opened to Hong Kong investment.

In other instances, conglomerates with growing business interests in China acquired
previously independent news media outlets. In 1995, Tiong Hiew King, a Chinese-
Malaysian timber mogul with business interests and close ties to the Mainland, bought
the Chinese-language newspaper Ming Pao Daily News (HH#) with its Toronto and
Vancouver editions. In 2014, Lam Shan-muk, the founder of the Hong Kong Economic
Journal (HKEJ) ({£¥f) sold all his shares to Richard Li, the son of Hong Kong tycoon
Li Ka-shing. Li maintained that the acquisition would have no impact on editorial direc-
tion of newspaper (Ejinsight, 2014; Lam and Lau, 2014). And in 2015, Alibaba bought
the South China Morning Post (SCMP), saying that it wished to shape a more ‘sympa-
thetic coverage of China’ in the newspaper: ‘[i]t is about being impartial and balanced
[...] We should offer a fair chance to readers [to understand what is happening in China],
not just a fair chance to China’ (Chung-yan, 2016).

Hong Kong’s market-dominating radio and television news media outlets, TVB
(Television Broadcasts Limited) and RTHK (Radio Television Hong Kong), were origi-
nally patterned on the British Broadcasting Corporation’s model of editorial independ-
ence in public broadcasting. These outlets have also shown signs of deference to Beijing’s
preferred news narratives. Many Hong Kong reporters view this media capture phenom-
enon as consistent with a general tendency of the Hong Kong government, whose perma-
nent employees and political appointees have nominal autonomy yet seek a cooperative
relationship with their Mainland counterparts, anticipating or deferring to Beijing’s
implicit preferences in policy and personnel (Hong Kong Journalists Association, 2016a,
2016b; Lee and Chan, 2010; Levin and Yung, 2016). As of 2016, the Hong Kong
Journalists Association (2016a) reported that 80 percent of media owners in Hong Kong
received appointments or awards from Mainland and pro-establishment groups (e.g. the
National People’s Congress and the Chinese People’s Political Consultative Conference
(CPPCC)). According to the Hong Kong Journalists Association (2016a), 31 percent of
Hong Kong mainstream media outlets are now in the hands of Mainland corporations.
Among Hong Kong journalists, these changes in media ownership have led to a sense
that the editorial policies of their news organizations are being captured by individuals
and institutions representing Mainland China’s interests.



10 Journalism 00(0)

Editorial policy

A second form of media capture is editorial policy. An owner of a news media outlet
picks its editors and other key personnel and, as a result, shifts in ownership often lead to
changes in editorial personnel and direction (Interview with Hong Kong-based column-
ist, 2016). For example, in 2009, the Hong Kong edition of Esquire magazine, published
under license by the South China Media Group FgZE{H#E, sacked a reporter who pub-
licly exposed the spiking of her piece on a memorial for the anniversary of the June 1989
Tiananmen Square crackdown. In January 2014, the Ming Pao Daily News, the respected
daily acquired in 1995 by Malaysian timber magnate Tiong Hiew King, demoted Kevin
Lau, a veteran local journalist and the Chief Editor of the newspaper. He was replaced by
a Malaysian-Singaporean journalist without significant local experience. Later that year,
an interim editor ordered a last-minute change of a headline; the altered version under-
played sensitive political developments in Hong Kong (BBC, 2014; Initium Media,
2014; Pen American Center, 2015; Yeung, 2014).

Since 2000, the SCMP, once considered the Pacific Rim’s English-language paper of
record, has fired several columnists whose articles were routinely critical of the Chinese
government (Landler, 2000; Ma, 2007). And in 2015, the SCMP fired four veteran journal-
ists (Philip Bowring, Steve Vines, Kevin Rafferty, and Frank Ching), three of whom have
been government critics. Although these journalists were told that the editorial decision to
terminate their contract was not based on the stories they wrote, their replacements have
tended to show Mainland China in a more positive light (Asia Sentinel, 2015; RTHK,
2015; Shanghaiist, 2015; Interview with columnist, 2015).

Similarly, after the 2014 HKEJ’s ownership change to Li, the newspaper saw drastic
changes in its editorial structure (Hang-chi, 2016). For example, in 2015, the HKEJ
dropped the newspaper column of Lai Chak-fun, a veteran pro-democracy commentator.
Reflecting on this editorial change and his newfound ability to speak freely on his per-
sonal website, Lai wrote, ‘I did not feel sad and was relieved. Rather than staying in the
“jar” and associating with the evil, I would sooner choose to leave and not bury myself
with them’ (Quoted in Cheng, 2015).

There are several other recent instances of media capture by editorial policy change
(Interviews with journalists, 2016). The difficulty in quantifying gradations of editorial
judgment in these episodes and gauging their severity limits observers’ ability to point to
any single instance as an unambiguous case of self-censorship caused by owners’ defer-
ence to Beijing. But in the aggregate, a picture emerges of a steady erosion of Hong
Kong media independence and a reduced willingness by leading media institutions to
investigate authority, both in Mainland China and in Hong Kong (Interview with col-
umnist, 2016). Yet Sciutto (1996) found that the erosion of news in Hong Kong started
even before 1997. In other words, Hong Kong media have seen a slow institutional
movement away from a Western liberal model (Hallin and Mancini, 2004) to an authori-
tarian corporatist model (Sparks, 2010).

In addition to their concerns about Hong Kong media outlets converging with main-
land media in style and substance, interviewees worried about the growing share of
Mainland media in Hong Kong’s local media market. Mainland films, television broad-
casts, and books are gaining increasing market share in Hong Kong. And conversely,



Frisch et al. I

more Hong Kong media are also now tailored for the Mainland market (e.g. Phoenix
TV). In some cases, a conglomerate’s media properties will place broader political con-
siderations above the editorial independence of a specific media outlet. A columnist
described such outlets as ‘media concubines’:

They are there to serve whatever political calls from Beijing. And because [media is] not a
business itself, the big difference between these [media concubines] and what we see in a media
in the business world is that it has to make profits so it has to listen to its consumers’ or readers’
taste. (Interview, 2016)

While there are numerous cases of legacy media being captured by changes in owner-
ship and editorial policy, there are also media outlets (especially digital media) trying to
remain uncaptured. Often, the resistance has come from the newsroom, creating conflict
with management and owners. And with a new participatory culture among journalists,
these disputes can spill out into the open. For example, during the editorial upheaval at
Ming Pao, that newspaper’s journalists kept up critical coverage of ownership interfer-
ence in the newsroom through dedicated Facebook pages (e.g. Ming Pao Staff
Association, Support MP Editorial, Arts Support Ming Pao, and Ming Pao Staff Group
pages). The following section lays out how new media are trying to remain uncaptured.

Participatory culture in a society struggling with media capture

The interplay of ‘old” and ‘new’ media is at the heart of the media capture question in
Hong Kong and is important in the development of the media capture concept. While
some traditional print publications face new pressures in ownership and editorial policy,
Hong Kong has seen the emergence of new, autonomous media outlets and a participa-
tory digital culture. In this sense, Hong Kong is the site both of media capture (of legacy
print publications) and of efforts (by new media outlets) to avoid being captured. Legacy
media outlets are more vulnerable to capture due to the structural incentives of the people
who own the physical assets behind those platforms (e.g. print, broadcast infrastructure,
or manufacturing facilities in Mainland China). But as long as Facebook and Google
remain popular in Hong Kong and blocked in Mainland China, those corporations will
have fewer incentives and face less pressure for their media platforms to be ‘captured’.

This article thus argues that a dichotomy has developed in Hong Kong media:
legacy media are being captured for structural reasons, while ‘new’ media are resist-
ant to media capture for similar structural reasons. The history of media capture in
Hong Kong is mainly a history of legacy media capture; digital and social media
provide a counterpoint. While Hong Kong remains a viable market for print and
broadcast media, it also has a high level of Internet and mobile technology penetra-
tion. In recent political unrest in Hong Kong, there have been instances of younger,
pro-protest demographics that have complained that coverage by legacy media has
been ‘incomplete’ or ‘unfair’, leading to a rise in the readership of news on online
first sites such as Apple Daily. This dissatisfaction is paired with a flourishing of new
media voices on nascent digital-only news sites or on platforms such as Facebook
(Lee and Chan, 2010; Timmons and Guilford, 2014).



12 Journalism 00(0)

Under ‘one country, two systems’, Mainland China’s ‘Great Firewall’ system of
Internet censorship does not extend to Hong Kong. Facebook, Twitter, Google, and other
digital platforms blocked in China are thus widely used among Hong Kongers. The
Western corporations that provide these platforms are almost completely blocked from
access to Chinese consumers, meaning that, compared to locally based Hong Kong com-
panies in any sector, their current exposure to the Mainland Chinese market is minimal.
Facebook has become the default political debate platform for many Hong Kongers;
during protests, activist groups have often posted their main political communications on
Facebook, following up sometimes on WhatsApp, and only rarely by e-mail. Legacy
media picked up and distributed these messages (Belair-Gagnon et al., 2017; Cheng,
2014, 2016).

Thus, digital-only media, hosted on platforms owned by corporations without wide
exposure to Mainland China, are exceptions to the broader trend of media capture. Unlike
their counterparts at legacy print publications, less-established self-proclaimed ‘citizen
journalists’ and political activists do not need to rely on legacy media to distribute their
message to a wide audience. Today, legacy media outlets are no longer the only gate-
keepers between an opinionated citizen and a broader audience. Most Hong Kong legacy
news media organizations have, like their Western counterparts, built up major capabili-
ties to push their content onto social media platforms, meaning that any online discourse
contain considerable ‘captured’ media outlet content from legacy media. VIMedia ({fH{—
{#8), Independent Media Hong Kong (F BT #£48), The Stand News (173557,
formerly the House News F35:#1f), and Passion Times (ZAMMHF#) are examples of
digital first news platforms established by grassroot activist groups where citizens can
also publish commentaries (Cheng, 2014, 2016). These sites allow people to express a
government-skeptical view and help activists mobilize supporters, something that legacy
media outlets are becoming less willing to offer.

These online media spaces may prove to be susceptible to corporate and intelli-
gence interests aligned with Beijing. In the aftermath of the 2014 Umbrella Movement
protests in Hong Kong, which caused an upsurge in “‘uncaptured’ new media sources,
the easy connectivity and contentious issues discussed on these platforms created echo
chambers and polarization, which led to fracturing and distrust within the protest
movement. Thus, even new media spaces that may be structurally resistant to ‘capture’
in the conventional sense discussed above may still have their impact blunted through
misinformation and diversion techniques practiced by both corporate and state actors
advancing Beijing’s interests in Hong Kong. An example of this is the ‘Fifty Cent
Party’ or 7175, online brigades of paid commenters who post and share messages
supportive of the government’s position. Widely used to control digital discourse in
Mainland China, these paid commenters began appearing on Hong Kong message
boards and disrupting, or providing disinformation in, local Hong Kong discourse sur-
rounding the movement (Radio Free Asia, 2015).

Discussion: Capturing the uncaptured

Many media freedom organizations (e.g. Reporters Without Borders, Committee to
Protect Journalists or Freedom House) and scholars (e.g. Cheung, 2003; Fung, 2007;



Frisch et al. I3

Lau, 2008; Ma, 2007) suggest that the Hong Kong media system is in the process of
being captured by government and business forces in Mainland China. The Chinese
government has sought to influence press coverage in Hong Kong since before the
1997 handover, through the ‘United Front’ program reaching out to intellectuals, art-
ists, journalists, businessmen, and other people of influence who might be skeptical
of the regime (Loh, 2010; Rawnsley and Rawnsley, 2003). While these efforts are not
new, the financial rewards for businesses that wish to enter the Mainland market have
grown significantly since the 1980s. Correspondingly, the scale and urgency of such
efforts has increased during Hong Kong’s recent political unrest, as Beijing has tried
to shape the discourse toward narratives more favorable to the regime.

What is new today is that Hong Kong legacy media face the economic and structural
challenges many legacy media face in Europe and North America, making them more
vulnerable to capture. Also, the PRC is richer and more regionally powerful than it was
in 1997. In this new economic context, Hong Kong is no longer able to maintain strong
separation from the PRC; its media, like its economy, are subject to strong gravitational
pull from the Mainland.

This article has shown how Hong Kong’s media system has evolved from a largely
skeptical and independent press, often driven by commercial considerations toward
sensationalism, into an industry that is increasingly captured by, and deferential to,
the intertwined business and political interests of the Communist Party in Beijing
and its corporate allies in Hong Kong (Fung, 2007; Lai, 2007; Lee, 1998; So, 2007).
These changes in Hong Kong’s news media provide an entry point for journalists and
scholars wishing to understand contemporary media developments in Mainland
China and Hong Kong. Looking beyond the 2014 protests, the media ownership and
editorial transformations that have taken place in Hong Kong media since 1997 are
important factors in the power dynamics of media capture in a changing participa-
tory media culture.

Hong Kong is a unique case because its media sector and economy are similar in
structure and operation to a Western industrialized democracy; yet Hong Kong’s small
size, and massive economic exposure to a neighboring market policed by an authoritar-
ian regime, make it a stark case study. This article identifies in Hong Kong the power of
money to capture a media sector without directly employing the traditional tools of
authoritarian coercion. Media capture in Hong Kong has implications for other media
markets, such as the Hollywood entertainment industry, with potential exposure to
Mainland China (Kokas, 2017).

This article has argued that the uncaptured outlets of participatory social media and
digital first outlets in Hong Kong are useful counterpoints to the capture of legacy news
media. They are products of the easier global permeation of digital media platforms cre-
ated by foreign corporations (e.g. Google, Facebook, WhatsApp, or Twitter). They enjoy
relative economic autonomy compared to Hong Kong legacy news media, whose mar-
kets and physical assets are concentrated in Hong Kong and, through their corporate
owners, highly exposed to Mainland China. While we see an important ownership and
editorial capture in legacy media, it is less the case for social media and digital first sites.

Local Hong Kong news media are not the only media being tamed by China.
Future research on how media capture takes place in foreign media organizations



14 Journalism 00(0)

will help journalists, scholars, and news consumers monitor changes in Hong Kong’s
media system. Such research can consider how corporatist and authoritarian media
dynamics influence media markets beyond their borders, especially if those markets
are politically, legally, and culturally distinct. Studies of Hong Kong news media
should emphasize patterns in the negotiation of media and authority in Hong Kong.
Such studies would have two broad contributions: they would monitor the power
struggles of an independent press facing economic and political threats, and examine
institutional and journalistic culture in a politically and economically dynamic part
of the world.

Funding

The author(s) disclosed receipt of the following financial support for the research, authorship, and/
or publication of this article: This paper was supported in part by the Tow Center for Digital
Journalism at Columbia University.

Notes

1. In order to make the paper transparent to non-specialists, we have emphasized English-
language sources. However, the lead author reads and speaks Chinese and ensured that our
sources for the paper were based on deep knowledge of Chinese-language media and related
literature. Many of our interviewees also worked primarily in Chinese-language media.

2. The official body responsible for censorship in Mainland China today is the State
Administration of Press, Publication, Radio, Film and Television, which reports to the
Publicity Department of the Communist Party of China.

3. Deng Xiaoping’s earliest and most successful experiment with market capitalism, the Special
Economic Zone of Shenzhen, was designated in 1980 due to its location directly adjacent to
the then British Hong Kong.

References

Asia Sentinel (2015) Leading columnists purged at Hong Kong’s paper of record. Available at:
http://www.asiasentinel.com/politics/putsch-columnists-south-china-morning-post (accessed
10 November 2016).

BBC (2014) Hong Kong news editor Kevin Lau improving after attack. Available at: http://www.
bbc.com/news/world-asia-china-26380267 (accessed 4 November 2016).

Belair-Gagnon V et al. (2017) The changing physical and social environment of newsgathering.
Social Media + Society, 3(1).

Bereuter D (eds) (1997) Hong Kong's Reversion to the People’s Republic of China: Hearing before
the Committee on International Relations, U.S. House of Representatives. Washington, DC:
Diane Publishing.

Chanjaroen C (2016) Singapore edges ahead of Hong Kong as No. 3 financial center. Available at:
http://www.straitstimes.com/business/banking/singapore-overtakes-hong-kong-as-worlds-
no-3-financial-centre-survey (accessed 20 November 2016).

Cheng EW (2014) Between ritualistic protest and perpetual struggle: Transformation of activism
in postcolonial Hong Kong. Available at: https://www.psa.ac.uk/sites/default/files/confer-
ence/papers/2014/Between%?20Ritualistic%20Protest%20and%20Perpetual %20Struggle.pdf

Cheng EW (2016) Street politics in a hybrid regime: The diffusion of political activism in post-
colonial Hong Kong. The China Quarterly 226: 383—406.


http://www.asiasentinel.com/politics/putsch-columnists-south-china-morning-post
http://www.bbc.com/news/world-asia-china-26380267
http://www.bbc.com/news/world-asia-china-26380267
https://www.psa.ac.uk/sites/default/files/conference/papers/2014/Between%20Ritualistic%20Protest%20and%20Perpetual%20Struggle.pdf
https://www.psa.ac.uk/sites/default/files/conference/papers/2014/Between%20Ritualistic%20Protest%20and%20Perpetual%20Struggle.pdf

Frisch et al. I5

Cheng J (1997) The Other Hong Kong Report. Hong Kong: Chinese University Press. Available
at: http://www.atimes.com/article/fear-and-loathing-in-hong-kong-purging-and-expanding-
ming-pao/

Cheng K (2015) Hong Kong economic journal axes column of veteran pro-democracy commen-
tator. Available at: https://www.hongkongfp.com/2015/12/25/hong-kong-economic-jour-
nal-axes-column-of-veteran-pro-democracy-commentator (accessed 10 November 2016).

Cheung ASY (2003) Hong Kong press coverage of China-Taiwan cross-straits tension. In:
Ferdinand P, Ash R, Hook B, etal. (eds) Hong Kong in Transition: One Country, Two
Systems. London: Routledge, pp. 210-225.

Chung-yan C (2016) Alibaba’s Jack Ma reveals why he bought the South China morning post
and what he wants to do with it. Available at: http://www.scmp.com/news/china/society/arti-
cle/1937256/alibabas-jack-ma-reveals-why-he-bought-south-china-morning-post (accessed
10 November 2016).

Cook S (2013) The long shadow of Chinese censorship: How the communist party’s media restric-
tions affect news outlets around the world. Available at: http://www.cima.ned.org/wp-con-
tent/uploads/2015/02/CIMA-China_Sarah%20Cook.pdf (accessed 10 November 2016).

Ejinsight (2014) HKEJ now fully owned by Richard Li. Available at: http://www.ejinsight.
com/20140902-hkej-now-fully-owned-by-richard-li (accessed 10 November 2016).

Forsythe N and Wong A (2016) Timing of editor’s firing Has Hong Kong worried about press
freedom. New York Times. Available at: http://www.nytimes.com/2016/04/21/world/asia/
hong-kong-ming-pao-editor.html (accessed 10 November 2016).

Freedom House (2015) Hong Kong report. Available at: https://freedomhouse.org/report/freedom-
world/2015/hong-kong (accessed 10 November 2016).

Fung A and Lee C (1994) Hong Kong’s changing media ownership: Uncertainty and dilemma.
International Communication Gazette 53(1-2): 127-133.

Fung AYH (2007) Political economy of Hong Kong Media: Producing a hegemonic voice. Asian
Journal of Communication 17(2): 159—-171.

Garver J (2016) China’s Quest: The History of the Foreign Relations of the People’s Republic of
China. Oxford: Oxford University Press.

Gupta SP (1996) China’s Economic Reforms: The Role of Special Economic Zones and Economic
and Technological Development Zones. Beijing, China: Allied Publishers.

Hallin DC and Mancini P (2004) Comparing Media Systems. Cambridge: Cambridge University Press.

Hang-chi L (2016) Ads and editorial freedom: My time with the HKEJ. Available at: http://www.
ejinsight.com/20160506-ads-and-editorial-freedom-my-time-with-the-hkej  (accessed 10
November 2016).

Hanson D and Yosifon DG (2003) The situation: An introduction to the situational character, critical
realism, power economics, and deep capture. University of Pennsylvania Law Review 152: 129.

Herman E and Chomsky N (1988) Manufacturing Consent. New York: Pantheon Books.

Hong Kong Journalists Association (2016a) On country, two nightmares, Hong Kong media caught
in ideological battleground. Available at: https://www.hkja.org.hk/site/Host/hkja/UserFiles/
file/annualreport/Annual_report 2016 _Final%20V.pdf (accessed 10 November 2016).

Hong Kong Journalists Association (2016b) Survey reveals worrying trend of confidence decline
in press freedom. Available at: http://www.hkja.org.hk/site/portal/Site.aspx (accessed 10
November 2016).

Hualing F (2014) When can the people’s liberation army intervene in Hong Kong’s umbrella revo-
lution? Available at: http://researchblog.law.hku.hk/2014/10/when-can-peoples-liberation-
army.html (accessed 10 November 2016).


http://www.atimes.com/article/fear-and-loathing-in-hong-kong-purging-and-expanding-ming-pao/
http://www.atimes.com/article/fear-and-loathing-in-hong-kong-purging-and-expanding-ming-pao/
https://www.hongkongfp.com/2015/12/25/hong-kong-economic-journal-axes-column-of-veteran-pro-democracy-commentator
https://www.hongkongfp.com/2015/12/25/hong-kong-economic-journal-axes-column-of-veteran-pro-democracy-commentator
http://www.scmp.com/news/china/society/article/1937256/alibabas-jack-ma-reveals-why-he-bought-south-china-morning-post
http://www.scmp.com/news/china/society/article/1937256/alibabas-jack-ma-reveals-why-he-bought-south-china-morning-post
http://www.cima.ned.org/wp-content/uploads/2015/02/CIMA-China_Sarah%20Cook.pdf
http://www.cima.ned.org/wp-content/uploads/2015/02/CIMA-China_Sarah%20Cook.pdf
http://www.ejinsight.com/20140902-hkej-now-fully-owned-by-richard-li
http://www.ejinsight.com/20140902-hkej-now-fully-owned-by-richard-li
http://www.nytimes.com/2016/04/21/world/asia/hong-kong-ming-pao-editor.html
http://www.nytimes.com/2016/04/21/world/asia/hong-kong-ming-pao-editor.html
https://freedomhouse.org/report/freedom-world/2015/hong-kong
https://freedomhouse.org/report/freedom-world/2015/hong-kong
http://www.ejinsight.com/20160506-ads-and-editorial-freedom-my-time-with-the-hkej
http://www.ejinsight.com/20160506-ads-and-editorial-freedom-my-time-with-the-hkej
https://www.hkja.org.hk/site/Host/hkja/UserFiles/file/annualreport/Annual_report_2016_Final%20V.pdf
https://www.hkja.org.hk/site/Host/hkja/UserFiles/file/annualreport/Annual_report_2016_Final%20V.pdf
http://www.hkja.org.hk/site/portal/Site.aspx
http://researchblog.law.hku.hk/2014/10/when-can-peoples-liberation-army.html
http://researchblog.law.hku.hk/2014/10/when-can-peoples-liberation-army.html

6 Journalism 00(0)

Initium Media (2016) Fear and loathing in Hong Kong: Purging and expanding Ming Pao.
Available at: http://www.atimes.com/article/fear-and-loathing-in-hong-kong-purging-and-
expanding-ming-pao (accessed 10 November 2016).

Jenkins H (2006) Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York: New
York University Press.

Kokas A (2017) Hollywood Made in China. Oakland, CA: University of California Press.

Kwong Y (2015) The dynamics of mainstream and internet alternative media in Hong Kong: A
case study of the umbrella movement. International Journal of China Studies 6(3): 273-295.

Lai CP (2007) Media in Hong Kong: Press Freedom and Political Change, 1967-2005. London:
Routledge.

Landler M (2000) Columnist critical of Beijing quits Hong Kong newspaper. Available at: http://
www.nytimes.com/2000/11/07/world/columnist-critical-of-beijing-quits-hong-kong-news-
paper.html (accessed November 2016).

Lau J (2008) The narrowing gap: How Hong Kong media is inching towards the China
model. Available at: https:/reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/ THE%20
NARROWING%20GAP-%20Hong%20Kong%20and%20Chinese%20media%20models.
pdf (accessed 10 November 2016).

Lee C (1998) Press self-censorship and political transition in Hong Kong. The International
Journal of Press/politics 3(2): 55-73.

Lee F and Chan J (2010) Media, Social Mobilisation and Mass Protests in Post-colonial Hong
Kong: The Power of a Critical Event. London: Routledge.

Levin N and Yung C (2016) An era in Hong Kong is ending, thanks to China tight embrace.
Available at: http://www.wsj.com/articles/an-era-in-hong-kong-is-ending-thanks-to-chinas-
tight-embrace-1474647072 (accessed 10 November 2016).

Lin Z (2016) Traditional media, social media, and alternative media in Hong Kong’s umbrella
movement. Asian Politics & Policy 8(2): 365-372.

Loh C (2010) Underground Front: The Chinese Communist Party in Hong Kong. Hong Kong:
Hong Kong University Press.

Ma N (2007) State: Press relationship in post-1997 Hong Kong: Constant negotiation amidst self-
restraint. The China Quarterly 192: 949-970.

Matthew G, Ma E and Lui TL (2008) Hong Kong, China: Learning to Belong to a Nation. London:
Routledge.

Pen America Center (2015) Threatened harbor: Encroachments on press freedom in Hong Kong.
Available at: https://pen.org/sites/default/files/PEN-HK-report 1.16 lowres.pdf (accessed
10 November 2016).

Radio Free Asia (2015) Walking with a yellow umbrella, bearing witness to a revolution. Available
at: http://www.rfa.org/english/bookshelf/umrevo.pdf (accessed 10 November 2016).

Rawnsley G and Rawnsley M (2003) Political Communications in Greater China: The Construction
and Reflection of Identity. New York: Routledge.

Reporters without Borders (2016) Beijing’s invisible hand reaches ever deeper into Hong Kong
media. Available at: https://rsf.org/en/reports/beijings-invisible-hand-reaches-ever-deeper-
hong-kong-media (accessed 10 November 2016).

RTHK (2015) SCMP ditches columns by veteran journalists. Available at: http://www.ejin-
sight.com/20150520-scmp-ditches-veteran-columnists-bowring-rafferty-vines (accessed 10
November 2016).

Sciutto JE (1996) China’s muffling of the Hong Kong media. The Annals of the American Academy
of Political and Social Science 57: 131-143.


http://www.atimes.com/article/fear-and-loathing-in-hong-kong-purging-and-expanding-ming-pao
http://www.atimes.com/article/fear-and-loathing-in-hong-kong-purging-and-expanding-ming-pao
http://www.nytimes.com/2000/11/07/world/columnist-critical-of-beijing-quits-hong-kong-newspaper.html
http://www.nytimes.com/2000/11/07/world/columnist-critical-of-beijing-quits-hong-kong-newspaper.html
http://www.nytimes.com/2000/11/07/world/columnist-critical-of-beijing-quits-hong-kong-newspaper.html
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/THE%20NARROWING%20GAP-%20Hong%20Kong%20and%20Chinese%20media%20models.pdf
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/THE%20NARROWING%20GAP-%20Hong%20Kong%20and%20Chinese%20media%20models.pdf
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/THE%20NARROWING%20GAP-%20Hong%20Kong%20and%20Chinese%20media%20models.pdf
http://www.wsj.com/articles/an-era-in-hong-kong-is-ending-thanks-to-chinas-tight-embrace-1474647072
http://www.wsj.com/articles/an-era-in-hong-kong-is-ending-thanks-to-chinas-tight-embrace-1474647072
https://pen.org/sites/default/files/PEN-HK-report_1.16_lowres.pdf
http://www.rfa.org/english/bookshelf/umrevo.pdf
https://rsf.org/en/reports/beijings-invisible-hand-reaches-ever-deeper-hong-kong-media
https://rsf.org/en/reports/beijings-invisible-hand-reaches-ever-deeper-hong-kong-media

Frisch et al. 17

Shanghaiist (2015) SCMP ditches 4 veteran columnists, including 3 government critics. Available
at: http://shanghaiist.com/2015/05/22/scmp-axes-4-veteran-columnists-including-3-gov-crit-
ics.php (accessed 10 November 2016).

Shirk S (2010) Changing Media, Changing China. New York: Oxford University Press.

So C (2007) Professionalism, politics and market forces: Survey studies of Hong Kong journalists
1996-2006. Asian Journal of Communication 17(2): 148—158.

Sparks C (2010) China’s media in comparative perspective. International Journal of Communication
4: 552-566.

The World Bank (2016) Economy rankings. Available at: http://www.doingbusiness.org/rankings
(accessed 10 November 2016).

Timmons H and Guilford G (2014) Hong Kong’s protests are over, but the fight over free speech
has just begun. Available at: http://qz.com/311287/hong-kongs-protests-are-over-but-the-
fight-over-free-speech-has-just-begun (accessed 10 November 2016).

Weiss P (2013) Two powerful Chinese media regulators merge. Paul Weiss. Available at: https://
www.paulweiss.com/media/1691033/gapprft2013.pdf (accessed 10 November 2016).

Yeung SC (2014) The Ming Pao headline switch in black and white. Available at: http://www.ejin-
sight.com/20140703-why-ming-pao-changed-headline-july-2 (accessed 10 November 2016).

Yeung SC (2015) Why print media in Hong Kong is entering an ice age. Available at: http://
www.ejinsight.com/20150717-why-print-media-hong-kong-is-entering-ice-age (accessed 10
November 2016).

Author biographies

Nicholas Frisch is a doctoral candidate in Asian studies at University of Yale and a Resident
Fellow at Yale Law School’s Information Society Project.

Valerie Belair-Gagnon is an Assistant Professor of Journalism Studies at the School of Journalism
& Mass Communication and an Affiliated Faculty in the Department of Sociology at the University
of Minnesota. She is also an Affiliated Fellow at the Yale Law School’s Information Society
Project. She is researching and teaching the implications of information technology in news
production.

Colin Agur is an Assistant Professor at the School of Journalism & Mass Communication at the
University of Minnesota and an Affiliated Fellow at the Yale Law School’s Information Society
Project. In 2017-2018, he will be a Residential Faculty Fellow at the Institute for Advanced Study
at the University of Minnesota. At the International Communication Association, he is Chair of the
Mobile Communication Interest Group and a member of the ICA Board of Directors. His research
interests include the history of telecommunications and contemporary mobile phone usage, the
social and legal implications of mass mobile telephony, and the unanticipated consequences of
network development.


http://shanghaiist.com/2015/05/22/scmp-axes-4-veteran-columnists-including-3-gov-critics.php
http://shanghaiist.com/2015/05/22/scmp-axes-4-veteran-columnists-including-3-gov-critics.php
http://www.doingbusiness.org/rankings
http://qz.com/311287/hong-kongs-protests-are-over-but-the-fight-over-free-speech-has-just-begun
http://qz.com/311287/hong-kongs-protests-are-over-but-the-fight-over-free-speech-has-just-begun
https://www.paulweiss.com/media/1691033/gapprft2013.pdf
https://www.paulweiss.com/media/1691033/gapprft2013.pdf
http://www.ejinsight.com/20140703-why-ming-pao-changed-headline-july-2
http://www.ejinsight.com/20140703-why-ming-pao-changed-headline-july-2
http://www.ejinsight.com/20150717-why-print-media-hong-kong-is-entering-ice-age
http://www.ejinsight.com/20150717-why-print-media-hong-kong-is-entering-ice-age



